Kupowanie pod wpływem impulsu w internecie staje się coraz częstszym zjawiskiem. Portal kodyrabatowe.pl zanalizował przyzwyczajenia polskich internautów. Okazuje się, że nawet 2/3 e-klientów kupuje produkt zaraz po wejściu na dany serwis.
Zakupy pod wpływem impulsu
Portal KodyRabatowe.pl zbadał zachowania klientów na podstawie transakcji przeprowadzonych w polskich sklepach internetowych. Za zakupy „impulsowe” uznano te, które dokonywane były w danej sesji, czyli bezpośrednio po wejściu do serwisu bądź w trakcie pierwszego w nim zalogowania. Średnio zakupy impulsowe w internecie wykonało ponad 60% badanych. Najchętniej kupowano w takich kategoriach jak: Moda, Książki/Gry oraz Zdrowie i uroda. Klienci, którzy nie dokonali zakupów pod wpływem impulsu, średnio na decyzję zakupową potrzebowali około 7 dni.
Najrzadziej zakupy impulsowe klienci wykonywali w branży elektronicznej (39%) oraz jako klienci biur podróży (29%). Decyzja o zakupie danego produktu, nawet jeżeli jest pozornie impulsowa, może być podejmowana wcześniej. Dzieje się tak często w przypadku branży turystycznej czy sprzętu elektronicznego. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonej przez nasz portal analizy zachowań klientów sklepów internetowych – komentuje Kamil Brożek, Polish Market Manager w KodyRabatowe.pl.
Najważniejsza jest decyzja
Istnieją dwie możliwości interpretacji tych wyników. Konsumenci dokonali zakupu impulsowego, działając pod wpływem zauważonej promocji czy zauroczenia znalezionym produktem. Mogli też przemyśleć swój zakup wcześniej, na przykład poprzez porównanie oferty z innymi portalami lub wizytę w sklepie detalicznym. Dopiero potem zdecydowali się zakupić wybrany produkt za pośrednictwem danego serwisu internetowego, robiąc to w czasie jednej sesji, czyli bezpośrednio po zalogowaniu.
Z reguły w ramach tej samej sesji logowania zdecydowanie chętniej wydajemy sumy w przedziale 500,01 – 2000,00 zł. Wyniki te są zgodne z innymi ekspertyzami, które wykazują, że w internecie chętniej wydajemy większe sumy niż w sklepach tradycyjnych. Jeżeli jest to przykładowo sprzęt klasy RTV lub AGD, to zapewne jest to wcześniej przemyślany i zaplanowany zakup. Mimo to, stosunkowo nie jest to duża liczba e-klientów w zestawieniu z kupującymi inne produkty w znacznie niższym przedziale cenowym.
Analiza została przygotowana na podstawie 50 000 transakcji z ostatniego półrocza. Pod uwagę były brane poprawnie zrealizowane transakcje w dobranych do poszczególnych kategorii sklepach.
Źródło: KodyRabatowe.pl (informacja prasowa)