Czy baliście się do tej pory robić zakupy przez Internet? Zwłaszcza za pośrednictwem zagranicznych serwisów i sklepów? Już niedługo nie będzie ważne, w którym kraju nabyliście towar czy usługę – jeśli zrobicie to za pośrednictwem Internetu, będziecie mogli rozstrzygać wszelkie spory z nieuczciwymi sprzedawcami za pomocą unijnej platformy internetowej, a nie – jak to dej pory – na drodze sądowej. Gwarantować to mają przepisy przyjęte w tym tygodniu przez Parlament Europejski.
Ostatnie regulacje powstały, aby ułatwić konsumentom, kupującym w sieci, dochodzenie swoich praw – zwłaszcza, jeśli kupowali w innym kraju Unii Europejskiej. Dlaczego? Zauważono w końcu, że mimo tego, iż dynamika wzrostu zakupów online jest bardzo duża, konsumenci i przedsiębiorcy (szczególnie ci mali) wciąż obawiają się transakcji zawieranych przez Internet, a już szczególnie z zagranicznymi sprzedawcami. Wiedzieliście, że jedynie 2 % polskich konsumentów zdecydowało się na transgraniczne e-zakupy?
Przepisy, które przyjął we wtorek PE mają poprawić postrzeganie zakupów w sieci. Ma być to też szybki i tani sposób rozstrzygania sporów konsumenckich, bez potrzeby wchodzenia na drogę sądową.
„W celu zwiększenia zaufania konsumentów w UE do zakupów elektronicznych, zwłaszcza tych transgranicznych, potrzebne jest stworzenie szybkich i skutecznych narzędzi, dzięki którym konsumenci poczują się bezpiecznie w sieci” – zwraca uwagę europosłanka Róża Thun (PO), sprawozdawczyni raportu w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich. (biznes.pl)
Na tę nową procedurę będziemy jednak musieli trochę jeszcze poczekać – zacznie ona bowiem obowiązywać od 2015 roku. Do tego czasu powstanie ODR (Online Dispute Resolution) – interaktywna strona internetowa, która będzie wspólnym punktem dostępowym dla konsumentów i przedsiębiorców do metody rozstrzygania wszelkich sporów bez potrzeby angażowania systemu sądowego (ADR – Alternative Dispute Resolution).
Jeśli nie znacie angielskiego – nie martwcie się! Urzędnicy zatroszczą się o to, aby strona była dostępna we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej. Oczywiście, korzystanie ze strony będzie bezpłatne! Przyjęta przez PE dyrektywa zapewni funkcjonowanie systemu ADR (pozasądowego rozwiązywania sporów). Rozwiązywanie problemów z nabytym towarem/ usługą w całej UE będzie możliwe bądź bezpłatnie, bądź za symboliczną opłatą w ciągu 90 dni.
Jak to ma działać? Kiedy platforma ruszy, konsumenci będą mogli rejestrować swoje sprawy, a za jej pośrednictwem, będą one automatycznie przesyłane do odpowiednich krajowych ADR. Zdecydowanie skróci to czas rozstrzygania tego typu sporów. Jeśli jesteś przedsiębiorcą – nie martw się – Ty też będziesz mógł korzystać z nowych przepisów.
Do tej pory, na rozstrzygnięcie takiego sporu, sąd potrzebował średnio aż 500 dni! W momencie wejścia przepisów w życie, czas ten zostanie radykalnie skrócony. Co więcej, takie postępowanie będzie też zdecydowanie tańsze.
Sprawnie działające ODR i ADR dają szansę na zwiększenie handlu transgranicznego w UE, co stworzy nowe możliwości nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przedsiębiorców. Nie wspominając o możliwości pobudzenia wzrostu gospodarczego. Wg Thun, Będzie to w końcu okazja do wykorzystania całego potencjału, jaki niesie za sobą wspólny rynek.
W maju tego roku, zarówno dyrektywa, jak i rozporządzenie wejdą w życie, dając 24 miesiące państwom członkowskim UE na wdrożenie obowiązujących przepisów.