SEM (Search Engine Marketing) – o co tyle szumu?

Ponad 95% polskich użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google w celu znalezienia wartościowych informacji o konkretnych produktach lub usługach. Strona internetowa staje się więc świetnym narzędziem do pozyskiwania nowych klientów. Warunek jest tylko jeden – trzeba dotrzeć na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, ponieważ potencjalny klient zwykle poszukiwanie informacji ogranicza do pierwszej strony wyszukiwarki.

O ile jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie w wyszukiwarce dość często sprowadzało się do nieetycznych działań próbujących ominąć algorytmy Google, o tyle wprowadzane nagle obostrzenia właściwie spowodowały koniec ery pozycjonowania w dawnym rozumieniu. Te pierwsze działania dawały doskonałe efekty, a były znacznie tańsze i szybsze. Właśnie to zaważyło na tym, że większość agencji zajmujących się pozycjonowaniem wybierała drogę na skróty. Z czasem jednak okazało się, że podążanie tą ścieżką nie zaprowadziło ich daleko. Wprowadzenie aktualizacji Panda i Pingwin spowodowało zawirowanie w wynikach wyszukiwania Google. Strony, które do tej pory zajmowały wysokie pozycje – tak szybko jak starały się dotrzeć do TOP10 – spadały na setne pozycje albo traciły widoczność w wynikach wyszukiwania w ogóle. Taka „kara” spotkała wszystkie serwisy, które starały się dotrzeć do TOP10 drogą na skróty. Drogą wykorzystującą niskiej jakości odnośniki (np. precle, seo katalogi)i linki zamieszczane na stronach rzadko aktualizowanych. Drogą bazującą na duplicate content i treściach generowanych z mieszarek.

Po wprowadzonych aktualizacjach Google, podejście do pozycjonowania musiało ulec przeobrażeniu. Skoro droga na skróty prowadząca do TOP10 została właściwie bezpowrotnie odcięta, należało powrócić do pierwotnych zasad rządzących wynikami wyszukiwania.

Jak dziś powinny wyglądać działania SEO?

Idea wyszukiwarki Google to służba na rzecz użytkowników poprzez dostarczanie wartościowych informacji. Strony internetowe spełniające ten warunek, trafiają na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania – bez konieczności kombinowania i narażania się na poważne kłopoty.


By działania SEO były odporne na kolejne aktualizacje Google, nie narażając tym samym na spadki pozycjonowanej strony, muszą być prowadzone zgodnie wytycznymi Google. Serwisy należy tworzyć z myślą o użytkownikach, dlatego należy zadbać o ich pełną optymalizację oraz wartościową treść. To przełoży się zarówno na lepszą ich pozycję w wynikach wyszukiwania, jak również przyczyni się do wygenerowania większego ruchu z wyszukiwarki.

Działania SEO można podzielić na dwa rodzaje:

  • on site – obejmujące działania w ramach witryny www,

- optymalizacja meta tagów,

- zarządzanie słowami kluczowymi (umieszczanie ich w treści),

- umieszczanie nagłówków H1-H3 w tekstach,

- tworzenie przyjaznych adresów URL,

- tworzenie opisów zdjęć (ALT),

- wewnętrzne linkowanie

  • off site – obejmujące działania poza stroną internetową, które wiążą się przede wszystkim z link building (pozyskiwaniem linków).

- Link building jest jednym z najtrudniejszych działań SEO. Trzeba stworzyć bazę miejsc, gdzie można dodać link zewnętrzny.

Zdobywanie linków do konkretnej strony można wspomóc poprzez:

  • pisanie artykułów w serwisach branżowych oraz innych stronach www,
  • zakładając profile na platformach społecznościowych i publikując tam linki,
  • tworzenie wartościowych stron zapleczowych.

Odpowiednio przemyślana strategia linkowania przynosi wymierne korzyści, przekładając się na wysokie wyniki w Google oraz większy ruch z wyszukiwarki. Chcąc osiągnąć jak najlepsze efekty prowadzonych działań SEO, nie należy koncentrować się wyłącznie na promowaniu witryny www. Warto zwrócić uwagę na znaczenie SEO PR, czyli działań polegających na pozycjonowaniu wartościowych treści stawiających firmę (bądź jej konkretnych pracowników) w świetle ekspertów. Jeśli nie macie na to czasu, warto rozważyć zatrudnienie profesjonalnej agencji zajmującej się SEO PR. Przyczynia się on do budowania lepszego wizerunku firmy i tym samym do uzyskania większego ruchu na stronie.

Istotną rolę w działaniach SEO (a przede wszystkim w link building) odgrywa również content marketing. Z jednej strony jest to sposób na budowanie wizerunku firmy jako eksperta w danej dziedzinie, a z drugiej – pozwala na zbieranie wartościowych linków. Ważne jest, by nie ograniczać się wyłącznie do jednej formy w ramach content marketingu. Tworzenie artykułów eksperckich, umieszczanie gościnnych wpisów w serwisach czy blogach, a nawet prowadzenie własnych blogów daje szanse na osiągnięcie lepszych, a co najważniejsze, długotrwałych efektów.

Warto jednak mieć świadomość, że bezpieczne działania SEO nie są w stanie zapewnić wysokich pozycji w krótkim czasie. Jest to proces czasochłonny, ale znacznie stabilniejszy. Dzięki temu nawet spore przetasowania spowodowane wprowadzeniem kolejnych aktualizacji Google mogą pozostać bez wpływu na pozycję promowanej strony. Zanim przystąpicie do działań SEO niezgodnych z założeniami Google, oceńcie czy faktycznie zależy Wam na szybkich efektach i czy możecie podjąć takie ryzyko. O ile po nałożeniu filtra można się jeszcze „wybronić”, tak ban może na stałe usunąć domenę z wyników wyszukiwania. Czy jesteście więc w stanie poświęcić czas i pieniądze na tworzenie wizerunku od nowa? Jeśli nie, skoncentrujcie się na działaniach SEO akceptowanych przez Google, które pomogą w budowie wysokiej pozycji strony oraz lepszego wizerunku firmy.

O Autorze:

  Dariusz Jurek

   Head of SEO w firmie Clear Sense

   seoway.pl

   wpseo.pl

Od 7 lat zajmuje się tematyką marketingu w internecie. Aktualnie pracuje SEOWAY, którego produktem jest WPSEO i wraz ze swoim zespołem zajmuje się obsługą kampanii i strategii w wyszukiwarkach internetowych dla kluczowych klientów spółki. Jest certyfikowanym konsultantem w Google Adwords oraz posiada certyfikat Google Analitics. Swoją wiedzę z zakresu SEO poszerzał w USA w Los Angeles, California, gdzie otrzymał certyfikat ukończenia kursu w międzynarodowej firmie SEO „Bruce Clay Inc.”. Uczestniczy w konferencjach, szkoleniach i spotkaniach związanych z marketingiem w internecie zarówno w kraju, jak i za granicą. Bierze czynny udział w życiu polskiej branży SEO, czerpie informacje z międzynarodowych for internetowych co sprawia, że jest na bieżąco ze wszystkimi zmianami Google i potrafi skutecznie na nie reagować. Prowadzi również własnego bloga na dariuszjurek.pl.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.