Większość z nas czeka cały rok na nadchodzący urlop. Odkładamy na niego pieniądze, albo zaciągamy kredyt. Szukamy najciekawszej oferty i razem z bliskimi podejmujemy decyzję o tym, gdzie się wybrać. Co jeśli zamiast wymarzonych wakacji czeka nas koszmar na lotnisku, albo co gorsza już na miejscu, gdy dowiemy się, że nasze biuro podróży ogłosiło bankructwo lub jest tego bliskie?
W tym roku panuje istna czarna seria związana z bankructwami biur podróży, czy nawet naszego polskiego operatora lotniczego, dlatego postanowiliśmy w tym tygodniu zamieścić w blogu kilka informacji odnośnie praw przysługujących każdemu podróżującemu, a także o tym, jak sprawdzić touroperatora przed wyjazdem.
Według analiz biur podróży, co czwarta osoba wyjeżdżająca na wakacje korzysta z usług touroperatorów, wykupując u nich juz gotowe wycieczki. Niestety w tym sezonie możemy zauważyć wyjątkowość niestabilność rynku, która przynosi w efekcie możliwość upadku największych nawet gigantów z sektora turystycznego. Muszą też one konkurować z rosnącą ofertą małych biur, które promują swoje usługi poprzez nieuczciwą wojnę cenową, rezygnując praktycznie z zysków, bądź też nawet dokładając do niektórych wycieczek. Jak zabezpieczyć się przed wyborem nieuczciwego biura, albo jak z nim walczyć, jeśli juz na takie trafimy?
Przed zakupem sprawdź touroperatora!
Jeżeli wybraliście duże biuro, notowane na giełdzie, to zawsze możecie sięgnąć do jego sprawozdań finansowych, które każda spółka akcyjna ma obowiązek publikować co roku. Mogą to być jednak nieaktualne informacje, albo po prostu Wasze biuro jest małe i nie można go zaleźć na giełdzie. Co wtedy? Zalecamy skorzystać z pomocy internautów, którzy często komentują oferty biur podróży oraz spełnienie jej standardów w trakcie wycieczki. W Internecie można znaleźc wiele forów tematycznych poświęconych samym wyjazdom, dlatego korzystajcie z tego! Nawet jeżeli jeździliście już z danym biurem na wycieczki, to może się okazać, że w przeciągu roku zmienił się zarząd, albo po prostu standardy obsługi. W Internecie informacje zawsze będą najświeższe!
Sprawdź, czy Twoje biuro podróży znajduje się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych!
Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę Ministerstwa Sportu i Turystyki, albo Marszałka Województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy. Jeśli znajdziecie Waszego operatora, nie tylko potwierdzicie jego wiarygodność, ale również będziecie mieli okazję sprawdzić jego gwarancje ubezpieczeniowe. Każde biuro ma obowiązek ubezpieczyć się na wypadek upadłości, jednak kwoty te mogą być bardzo niskie. Dlatego warto sprawdzić, czy jeśli będziecie mieć takiego pecha i wasze biuro upadnie, to czy w ogóle będzie szansa na odzyskanie jakichkolwiek pieniędzy.
Na co zwrócić uwagę, przeglądając ofertę biura podróży?
Warto sprawdzić, czy cena wycieczki nie jest podana w obcej walucie, jeśli tak, poproście o informację według jakiego kursu będzie przeliczana (np. z jakiego banku, z jakiego dnia). Standardy hoteli tez różnią się w wielu krajach i ten, który ma w ofercie pięć gwiazdek, tak na prawdę według polskich standardów mógłby uzyskać, załóżmy trzy.
Gdy upada biuro…
W chwili, gdy touroperator ogłasza upadłość, ma on prawnie nałożony obowiązek sprowadzenia wszystkich uczestników wycieczek, na to w pierwszej kolejności idą pieniądze z ubezpieczeń i gwarancji bankowych. Jeśli jest on niewypłacalny, obowiązek ten spada na Marszałka Województwa, w którym dane biuro miało swoją siedzibę. Jeśli po sprowadzeniu turystów, zostają jeszcze jakieś pieniądze, to na odszkodowania moga liczyć osoby, które zapłaciły za wyjazd, na który, z powodu upadłości biura, nie udało im się wyjechać. Pozostałych roszczeń niezadowoleni klienci biur podróży muszą dochodzić na drodze sądowej, co trwa zwykle około roku. Niestety nie udaje sie często odzyskać wszystkich pieniędzy, dlatego uważnie sprawdzajcie swoje biura!