Newsletter – postaw na organiczne budowanie bazy odbiorców.

Zaangażowani odbiorcy newsletterów, to paliwo efektywnych działań email marketingowych. Bez niego daleko nie zajedziesz, więc lepiej postaraj się, aby był możliwie jak najwyższej jakości.  

Bardzo chętnie wdrożyłbym email marketing do strategii komunikacji firmy, ale nie mam bazy odbiorców, a jej zbudowanie zajmie mi bardzo dużo czasu, pieniędzy i energii. Tak można sparafrazować najczęściej wymieniany przez marketerów powód, przez który nie prowadzą żadnych działań marketingowych opartych na wiadomościach email.

Skutecznie odstrasza ich proces budowania listy odbiorców. Tym bardziej, że na początku wiąże on się z zadaniami uważanymi przez większość za trudne i raczej mało atrakcyjne, jak przebrnięcie przez zapisy GIODO, czy rejestrację bazy. Brzmi to trochę jak zasłyszane gdzieś zabobonne historie, które najczęściej nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Zresztą udowodnimy to tym artykułem. Po jego przeczytaniu wszyscy sceptycy uznają, że organiczne budowanie bazy odbiorców jest nie tylko łatwym, ale również kreatywnym procesem.

Zacznij od… zaplanowania subskrypcji z potwierdzeniem

Zanim rozpoczniesz budowanie listy odbiorców, wybierz właściwy model zapisu, który będzie oparciem dla konkretnych narzędzi. Warto na tym etapie pamiętać, że email marketing to forma marketingu za przyzwoleniem odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, które chcesz mu wysłać. Dlatego zaleca się wybranie subskrypcji za potwierdzeniem. Na podany przez odbiorcę adres email wysyłana jest wiadomość zawierająca link potwierdzający. Adres zostanie dodany do listy subskrybentów dopiero po kliknięciu w unikalny link.

Niestety wielu szczególnie początkujących marketerów uważa, że taki model zapisu to tylko utrudnianie sobie i tak niełatwego już zadania. Tymczasem, tylko tak możesz być pewnym, że to użytkownik danego adresu email dokonał subskrypcji. Poza tym, działając w ten sposób postępujesz zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Stanowi on, że usługodawca wykazuje uzyskanie zgody dla celów dowodowych.

Które dane na temat odbiorców są dla Ciebie ważne?

Przed rozpoczęciem budowy bazy odbiorców, warto zastanowić się, które dane na temat odbiorców z punktu widzenia Twojej branży będą ważne. Imię i wiek to zazwyczaj wystarczające na początek informacje. Jeżeli jednak odpowiadasz za marketing sieci sklepów rozsianych po całym kraju, to przydatna będzie jeszcze informacja, z którego miasta pochodzi dany subskrybent.

newsletter

Działaj zgodnie z polskim prawem

Z punktu widzenia email marketera kluczowa jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 NR 101, poz. 926).

Zgodnie z art. 3 pkt. 2 i 3, ustawę stosuje się do osób fizycznych i prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które przetwarzają dane w związku z działalnością zarobkową, zawodową lub dla realizacji celów statutowych.

Przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych, administrator ma obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych do rejestracji przez GIODO. Jest to instytucja odpowiedzialna za rejestrację zbiorów danych osobowych oraz ich bezpieczeństwo i ochronę.

Wykorzystaj adresy email klientów

Nie ma co ukrywać – firmy z branży e-commerce mają duże ułatwienie w tym przypadku. W końcu cały proces zakupu odbywa się w Internecie i w 99% przypadków trzeba w jego trakcie podać adres email.

Aby móc wykorzystać do kampanii email marketingowej adres email klientów można w regulaminie zawrzeć punkt mówiący o tym, że klient wyraża zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych w celach marketingowych i handlowych. A do procesu dokonywania zakupów dołączyć „checkbox” wraz z komunikatem „Akceptuję regulamin”. Podobnym rozwiązaniem jest umieszczenie wspomnianego „checkbox’a” z hasłem: „Chcę otrzymywać newsletter z najnowszą ofertą firmy”.

Nie oznacza to jednak, że firmy z innych branż niż e-commerce nie będą mogły zdobyć tych adresów. Jeżeli klient robi zakupy w fizycznym sklepie, to można zaproponować mu wypełnienie papierowego formularza zapisu (koniecznie z komunikatem wyrażającym zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych).

Formularz zapisu na stronie głównej

Jest to najprostsza i jednocześnie najczęściej wykorzystywana metoda budowania listy odbiorców. Aby formularz był możliwie najbardziej efektywny, najlepiej umieścić go na stronie głównej firmowej strony.

Formularz powinien zawierać możliwie najmniej pól, ale sam doskonale będziesz wiedział jakie informacje są Ci potrzebne, aby wystartować. Zaleca się, aby formularz ograniczał się tylko do dwóch pól imienia i adresu email. Pozostałe informacje możesz pozyskać od odbiorców później.

Jeżeli umieszczenie formularza na stronie głównej jest niemożliwe, to można pomyśleć o umieszczeniu go na osobnej stronie (landing page). A na stronie głównej umieścić tylko link lub przycisk przekierowujący do niego.

Innym sposobem jest formularz w formie „lightbox’a”, który będzie wyświetlał się w momencie, gdy internauta wejdzie na stronę.

getresponse

Buduj bazę odbiorców na… Facebooku

Jeżeli prowadzisz działania marketingowo na Facebooku, to wykorzystaj również ten kanał do budowania bazy odbiorców. Aby umieścić formularz zapisu na Facebooku wystarczy pobrać odpowiednią aplikację, dodać ją do firmowej „Fan Page” oraz zintegrować ze swoją kampanią email marketingową.

Rabaty i promocje skuszą każdego

Nawet osoby, które niechętnie udostępniają swój adres email mogą zmienić zdanie na dźwięk słów „rabat” czy „promocja”. Można zatem każdemu nowemu subskrybentowi udzielić jednorazowego rabatu. Jest to sposób, aby nie tylko przekonać wiele osób do zostawienia swojego adresu email, ale również zachęcić do kupowania produktów. Rabat lub promocja to tylko przykład, który można zamienić na inne gratisy jak tapety na pulpit, poradniki czy dodatki do zakupionych produktów.

Pokaż, że subskrybentów traktujesz wyjątkowo

Można także spróbować przekonać osoby odwiedzające stronę internetową, że zapisanie się do listy mailingowej będzie im się opłacać. Oprócz najnowszych ofert będą również otrzymywać dodatkowe rabaty lub brać udział w promocjach adresowanych tylko do nich.

Jeżeli właśnie zaczynasz przygodę z email marketingiem, postaraj się wdrożyć powyższe wskazówki, a nie będziesz musiał martwić się o bazę odbiorców będzie ona rosła w stałym tempie.

O Autorze:

inż. Piotr Krupa

Koordynator ds. PR w GetResponse

Piotr Krupa jest Koordynatorem ds. PR. Zajmuje się komunikacją marketingową GetResponse, w szczególności kontaktami z mediami oraz komunikacją w obszarze mediów społecznościowych. Autor wielu publikacji na temat email marketingu w mediach branżowych.

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.