W drodze do sukcesu: podstawy pozycjonowania

Wielu z nas ma swoje strony internetowe, ale wciąż nie przynoszą one zamierzonych efektów. Nic dziwnego – wystarczy uświadomić sobie, że stron z podobną ofertą są setki, a nasza jest na dalekich miejscach w Google. Kilka podstawowych informacji, które przedstawię w tym artykule, pomoże naszej stronie znaleźć się wysoko w Google. Tam czekają na nią klienci, którzy cały czas szukają dla siebie najlepszej opcji.

Słowa kluczowe

To słowa lub frazy, które wpisujemy do wyszukiwarki, aby odnaleźć dany produkt lub usługę (np. fryzjer Katowice). Podstawą pozycjonowania jest określenie słów, które najlepiej odzwierciedlają zawartość naszej witryny i są jednocześnie często wpisywane przez potencjalnych klientów.

Jak ustalić słowa kluczowe?

* Warto zrobić prywatne rozeznanie wśród znajomych. Określmy dokładny cel naszej strony i spytajmy, na jakie słowa szukaliby jej w sieci. Najczęściej pojawiające się odpowiedzi mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

http://www.google.com/webhp?complete=1 – to narzędzie Google po wpisaniu pierwszych liter/słów podpowiada najpopularniejsze frazy.

https://adwords.google.pl/select/KeywordToolExternal - to narzędzie Google pokazuje statystyki dla każdego słowa, podaje także wyrazy podobne i pokrewne.

Te trzy proste sposoby pomogą nam określić, jakie słowa są popularne w naszej dziedzinie, co wpisują internauci, którzy szukają takiego produktu jak nasz. Lista słów kluczowych naszej witryny pozwoli umiejętnie tworzyć zawartość strony i ją skutecznie pozycjonować.

Meta tagi

To opis naszej strony, który widzi internauta w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danej frazy.

W skład takiego opisu wchodzi:

Title – niezwykle ważny element, gdyż to jego w pierwszej kolejności widzą  internauci w wynikach wyszukiwania (podkreślony, niebieski link). Pierwszorzędną uwagę zwraca na niego także robot wyszukiwarki. Pamiętajmy o tym, aby umieścić tu nasze słowa kluczowe, ale tak, aby tytuł miał logiczny sens dla czytelników. Np. „Fryzjer – strzyżenie, modelowanie, farbowanie – Katowice”. Pamiętajmy, że tytuł może posiadać maksymalnie 60-69 znaków wraz ze spacjami. Ucięty w połowie wygląda bardzo nieestetycznie.

Description – to opis naszej strony, który widzimy pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Umiejętne stworzenie opisu może przekonać internautę do kliknięcia właśnie naszej witryny. Dlatego powinien być to bardzo rzeczowy tekst, zawierający także słowa kluczowe. Np. ”
„Strona firmy fryzjerskiej XYZ z Katowic. Zapraszamy na: strzyżenie, modelowanie, farbowanie”. Opis powinien zawierać ok. 140 znaków.
Trzeci znacznik, który widoczny jest tylko w kodzie strony, to:

Keywords – większość wyszukiwarek nie zwraca na nie uwagi. Przydatne są jednak przy dodawaniu stron do katalogów. Keywords powinien się składać ze słów kluczowych, oddzielonych przecinkami. Np. „fryzjer, Katowice, strzyżenie, modelowanie, farbowanie, XYX – nazwa firmy” itp.
Ważna podpowiedź: stwórz osobne meta tagi dla każdej podstrony. Łatwiej wtedy wypozycjonować naszą stronę na więcej słów kluczowych.

Zawartość strony

Priorytetową rolę dla pozycjonowania odgrywa sama zawartość witryny. To, w jaki sposób piszemy o sobie i produktach, ma podstawowe znaczenie dla naszych czytelników. O tym powinniśmy pamiętać w pierwszej kolejności. Jednakże naszą stronę odwiedzają regularnie także roboty wyszukiwarek zwane także spikerami, pająkami albo crawlerami. To programy wyszukiwarek, czytające strony internetowe. Co jakiś czas odwiedzają witrynę, analizują ją bardzo dokładnie i oceniają. Zróbmy więc wszystko, aby „czuły się u nas świetnie” i odwdzięczały się nam wysoką pozycją w rankingu.

Linki do naszej strony

Na początku pamiętajmy o tym, aby pomóc Google zaindeksować naszą stronę. Możemy to zrobić pod tym adresem: http://www.google.pl/addurl/.
Na naszą pozycję w wyszukiwarce bardzo ważny wpływ ma ilość i jakość linków, które prowadzą do nas z innych witryn. Pamiętamy już, że robot „wędruje” po sieci za pomocą linków. Duża liczba stron zamieszczających linki do nas to dla robotów sygnał, że nasza witryna jest wartościowa i rekomendowana przez innych. Linki ze stron www o wysokiej pozycji są dla nas jeszcze cenniejsze. Jak je zdobyć?

* Katalogi – to podstawowy sposób na zdobycie linków. Rozmaitych katalogów (płatnych, darmowych, moderowanych, wymagających linku zwrotnego etc.) jest w sieci tysiące. Każdy link może okazać się cenny. Dlatego warto zacząć dodawać linki do naszej strony już teraz.

* Presell Page – to strony, na których możemy zamieścić artykuły z linkami. Teksty pisać możemy sami i z odpowiednich słów kluczowych (tzw. anchor text) tworzyć linki do naszej strony. Posiadając przykładowy zakład fryzjerski możemy napisać artykuł na temat sposobów farbowania włosów i odpowiednio zlinkować wybrane słowa.

* Artykuły (bogate merytorycznie) możemy także wysyłać na branżowe portale i dodawać do nich odpowiedni podpis. Np. „Autorem artykułu jest Jan Kowalski, właściciel zakładu fryzjerskiego XYZ w Katowicach (i tu link)”.

* Możemy napisać do właścicieli pokrewnych tematycznie witryn prośbę o umieszczenie linka na ich stronie. Linki, które prowadzą do naszej witryny, powinny pochodzić ze stron tematycznie związanych z nami.
Na koniec przedstawię jeszcze jedno doskonałe narzędzie, dzięki któremu będziemy mogli m.in. na bieżąco śledzić ruch na naszej stronie, analizować słowa kluczowe i strony prowadzące do naszej witryny. To Google Analitycs -http://www.google.pl/analytics/.

Powyższe sposoby to podstawy pozycjonowania. Oczywiście, w miarę zagłębiania się w tę tematykę, poznamy więcej technik i sposobów walki o najwyższe pozycje (mam na myśli m.in.: Google AdWords, zaplecze pozycjonerskie, szereg narzędzi pozycjonerskich, Adder, system wymiany linków etc). Jednak wymienione w artykule sposoby to podstawa, dzięki której nasza strona stopniowo i pewnie będzie pięła się w górę. Jeśli pewnych rzeczy sami nie umiemy wprowadzić (zwłaszcza związanych z kodem strony), warto pytać informatyka, który dla nas pracuje.

Na koniec prośba: wystrzegajmy się nieuczciwych sposobów pozycjonowania. Tylko naturalne pozycjonowanie może przynieść długotrwałe rezultaty. Spamowanie jest po prostu nieuczciwe i szybko nasza strona może zniknąć z Google (czyli zostać zbanowana).

O nieuczciwych sposobach pozycjonowania i o tym, jak należy ich unikać, napiszę w jednym z kolejnych artykułów.

Marcin Mieszczak

*** Artykuł napisany dla portalu Suportio.pl. Portal ten skierowany jest do specjalistów marketingu wielopoziomowego i sprzedaży bezpośredniej.

Jeżeli spodobał się Wam ten artykuł, to polecamy stronę www.e-words.pl, na której go znalazłam :)

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu.